Le racisme au quotidien

BRUSSEL - De Franse oud-voetbalinternational Lilian Thuram dient klacht in tegen het sterrenrestaurant La Paix in Anderlecht. Hij beweert dat een serveerster van het restaurant hem racistisch behandelde toen hij er wilde lunchen.



Ironisch genoeg was Lilian Thuram afgelopen week in Brussel in het kader van een campagne die racisme uit de wereld wil helpen. Hij gaf daarover dinsdag nog een presentatie in de Vier Windenschool in Molenbeek (Het Nieuwsblad, 25 mei).



Nadien wilde Thuram een hapje gaan eten in La Paix, samen met Olivier Guilbaud (42), de vader van een van de kinderen van de school en een persoonlijke vriend van de ex-voetballer. Maar toen Thuram net voor de maaltijd even naar het toilet wilde om zijn handen te wassen, liep het volgens de Fransman fout.



'Die zijn alleen voor klanten', zei een werkneemster, en ze vroeg Thuram om het pand te verlaten. Hij ging opnieuw aan tafel zitten, maar verliet even later toch het restaurant. 'Totaal verbluft', vertelt hij aan Le Soir. De oud-international van Frankrijk, die in 1998 wereldkampioen werd, was naar verluidt 'geschokt door deze discriminatie, die duidelijk verband hield met mijn huidskleur'.



'Elementaire beleefdheid'



Guilbaud bevestigt het verhaal. 'We zaten daar met drie blanken en één zwarte. Toen Lilian zijn manager naar het toilet ging, was de dame heel vriendelijk en was er geen probleem. Maar toen Lilian zelf wou gaan, was ze kortaf en vroeg ze hem om naar buiten te gaan.'



Volgens Guilbaud is Thuram niet echt kwaad. 'Hij wil gewoon elementaire beleefdheid. De chef is zich uiteindelijk wel komen verontschuldigen, maar alleen omdat hij een bekendheid is. Wat als het om een gewone zwarte ging?'



'Een vergissing'



De chef van het restaurant, David Martin (40), zegt dat het allemaal om een vergissing draait. 'Meneer Thuram kwam binnen en liep meteen naar de toiletten. Een serveerster zei dat die alleen voor klanten waren en tutoyeerde hem. Maar dat is omdat ze Nederlandstalig is. (en voilà du nouveau, tiens) Toegegeven, ik had hem ook niet herkend.'





Na het incident bood Martin zijn excuses aan. 'En ik zei hem zelfs dat ik graag voor hem wou koken. Maar hij wou niet blijven. Dat net ik beschuldigd word van racisme, vind ik heel erg. Ik ben hier in de buurt opgegroeid met Algerijnen en bij mij in de keuken werken twee zwarten en een Marrokaan.' (Mais alors, Martin, ce n'est pas toi, c'est ta serveuse)



Het Nieuwsblad, 2011.05.28, Haitse Nelis

Commentaires

Posts les plus consultés de ce blog

La nouvelle aventure

Étoilé

Dans des draps russes